Kapitein Marcel I

Dames en Heren,

Bij deze wil ik mijn beleving als allereerste Kapitein Der Boekaniers graag met U delen. Ik weet nog dat ik net thuisgekomen, nog in de auto zat, toen de telefoon ging: Dave Ververgaard. Het gesprek begon normaal maar we hadden het al vrij vlug over de De Boekaniers. Dave: “Zeg, jij weet ongetwijfeld dat De Boekaniers een Kapitein zoe…”. Het woordje ‘zoeken’ heeft hij niet afgemaakt. “succes jongen” vertel ik hem. Maar Dave geeft niet snel op en 3 kwartier, een lamme arm en een rood oor verder, besloot ik er een week over na te denken. Mijn besluit stond die week vrij vlug vast. Ik ging het doen.

De officiële interne inwijding als aankomend Kapitein geschiede bij kaarslicht met een aantal leden van De Hoofdtafel. Al knielend voor mij beloofde zij mij het aankomende Vastelaoves-seizoen trouw. Het officiële”uitkomen” vond plaats op het gekaapte Wermdreijbal van Kefee Sintermert: Het  Kombuizebal.

De avond van het uitkomen was spannend voor iedereen. Voor mij als Kapitein, maar ook voor De Boekaniers, die na 750 jaar wachten weer een nieuwe Kapitein konden verwachten. Het begon met omkleden bij Boekanier Harm, vervolgens door een donker straatje naar Sintermerte geslopen en daar stond ik aan de achterdeur samen met mijn dieven: Linda, Roy, Chantal en Pieter. Zij hadden reeds van mij opdracht gekregen om de Prinsenscepter van De Beerpiëp te stelen en ze hadden de buit veilig gesteld. Toen ging de achterdeur open en het uitkomen van Kapitein Der Boekaniers, Marcel 1, was een feit. Ik heb daar de 7 geboden, de eed Der Boekaniers afgelegd en de buit van de dieven in ontvangst genomen. Een geweldige feestavond was begonnen. Kefee Sintermerte en het voormalige eetcafé afgeladen vol, Linke Mik op het podium en gas erop. Wat een geweldige avond en wat was ik blij dat ik ja had gezegd. Vanaf het eerste moment genieten.

Na dit spektakel kon mijn officiële eerste optreden als Kapitein Der Boekaniers beginnen. Onderhandelen met De Beerpiëp over hun scepter die geruild moest worden voor een van hun praalwagens. Deze onderhandelingen vonden plaats tijdens de 3-Kes Daag boottocht op de Maas. De gemoederen tussen De Boekaniers en De Beerpiëp liepen op ludieke wijze zo hoog op dat De 3-Kes ingegrepen hebben en hun praalwagen beschikbaar hebben gesteld voor De Boekaniers, om tijdens De Grote Tegelse Optocht hun praalwagen als zijnde ‘verworven buit’ aan het Tegelse volk te tonen.

Een week later ging de vastelaovend van start. Zaterdag een gezellige avond bij  ’t Holtstraotje, Zondag naar Venlo naar de Parade voor het Joekskapellentreffe en Maandag een drukke dag met de grote Tegelse Optocht. Opstellen en alles gereed maken bij Marielle en John voor de deur en daarna kon de pret beginnen. Prachtig weer gehad en veel toeschouwers langs de route. Ook dit was een unieke ervaring waarvan ik iedereen gun deze eens mee te mogen maken. Na de optocht naar Ut Witte Hoes voor de prijs uitreiking van de Optocht om vervolgens met alle Boekaniers bij restaurant El Torro heerlijk te dineren. Met deze zogenoemde ‘goede bodem’konden we aan de avond beginnen. Feestend in de feesttent en de cafés in het centrum van Tegelen, ontzettend gezellig en laat dat het was! De vastelaovesdinsdag kon ik rustig nagenietend van ‘unne sjoene vastelaovend’ met een laatste pilsje.

Nu reste mij de laatste taak: tijdens de Midzomer BBQ rechtspreken. Een oordeel vellen over de Boekaniers die ongehoorzaam waren geweest of zich extra goed hadden ingezet het afgelopen jaar. Ik herinner mij Boekanier Harm, die bezweken was voor de indringende blik van een mooie 3-Kes dame en zich door haar zijn hoed had laten stelen. Voor straf heeft hij het jaar erop met een witte koksmuts moeten rondlopen.

Dit verhaal afsluitend: Wat heb ik genoten. Nogmaals iedereen hartelijk bedankt die op welke wijze dan ook, bijgedragen heeft om 2015 voor mij tot een onvergetelijk jaar te maken.

Groet,

Kapitein Marcel I