Kapitein Marjon I

Mijn beleving als Kapitein der Boekaniers:

Een appje van Commandeur Jasper of ik “aankomende vrijdag 10 minuutjes beschikbaar was voor een kort film-momentje”. Ik dacht: ‘Wat leuk dat ik daar aan mee mag werken! Of zouden ze Bart dit jaar Kapitein maken? Of misschien wilden ze wel polsen of Huub ’t zou willen doen? Of iemand anders van onze vrienden die mee ’t dukaten-kistje van Coos gekaapt had?’ Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht dat ze MIJ zouden vragen. Een vrouw? van mijn leeftijd? Die zag ik dus echt niet aankomen!

Omdat wij op dat moment midden in een verbouwing / verhuizing zaten zag ik allemaal beren op de weg. Ik vroeg dan ook een bedenk-momentje; niet omdat ik ’t niet zou willen maar omdat ik niet kon overzien hoe ik dit allemaal moest combineren! Een week later op het 50e verjaardagsfeestje van Jolanda Fokkens (de buurvrouw) kwamen  Dave en Marinho optreden als verrassing en al na ’t eerste nummer kreeg ik zoveel vastelaoves- kriebels dat ik Huub ’t hele verhaal vertelde waarna hij zei: “en of jij dat gaat doen! Je krijgt er eeuwig spijt als je het niet zou doen vanwege de verhuizing!”  Na ’t optreden heb ik Dave stiekem bij de arm gepakt en gevraagd of de vacature nog vrij was? Tot mijn grote opluchting was dat zo. En zo was in stilte bevestigd. Ik zou Kapitein der Boekaniers worden.

De voorbereidingen: Kapiteins-kleren kopen samen met Coos in Keulen, programma doorspreken met Jasper en Marc, foto’s maken door Marjolein, enzovoorts. Het ging allemaal snel. De dag van het uitkomen brak aan. Dit gebeurde op het Kombuizebal, op een prachtig versierde locatie: El Torro. Het werd een hele joeksige avond met live-muziek en heel veel vrienden, familie en bekenden tussen de Boekaniers-bemanning. Ik voelde me vanaf dag 1 DE Kapitein!

’s Anderdaags had ik al een 1e optreden: of ik de aftrap wilde nemen bij de wedstrijd van Irene dames 1 om 10.00 uur. Een week later zijn we met een delegatie Boekaniers  naar ’t uitkomen van de oeles-prins gegaan en later nog een afzakkertje gepakt bij, natuurlijk, Sintermerte. Zaterdag 18 februari met de 3-kes optocht door de binnenstad van Venlo getrokken om vervolgens ‘t uitkomen van de nieuwe Nar bij te wonen. Diezelfde dag werd in de Maaspoort de prinsenfoto voor Dagblad de Limburger gemaakt. Toen mij gevraagd werd of ik op de prinsenfoto van groot Venlo wilde, was mijn reactie uiteraard: “Natuurlijk wil ik dat!”. Ik heb mij volgens nog gevraagd aan een paar prinsen en de Steyler duivel of ze een beetje wilden opschuiven. Het was een mooie dag met de 3-kes op de Maashopper die we met heel veel Boekaniers en alle vrienden afsloten bij Café de Baek. Supergezellig! en de vastelaovend moest nog beginnen!

Vrijdags de scepter teruggebracht naar VSO Impuls en een bezoek gebracht aan de Sint Jozefschool. Zaterdagavond naar het uitkomen van de prins van ’t Holtstraotje en zondag wederom een super gezellige dag op de parade en het feestje met de nate raaf bij Domani!

Mijn hoogtepunt van de vastenaovend: de Tegelse optocht. Verzamelen bij El Torro onder ’t genot van een hapje en drankje en tussendoor geschminkt worden. Het was gelukkig de hele optocht droog. Pas bij het leeghalen van de boot begon het te regenen; mijn gebeden werden verhoord! Het waanzinnig om van boven iedereen toe te mogen zwaaien. ’s avonds bij El Torro nog met z’n allen eten en napraten over de geweldige weken die we met z’n allen hadden beleefd en natuurlijk daarna nog een afzakkertje bij Sintermerte.

Met de midzomer BBQ mocht ik nog even Kapitein zijn en zoals de traditie voorschrijft rechtspreken. Maar ik vond ’t vreselijk om binnen deze prachtige vereniging recht te spreken over iemand en zo kwam het dat ik Jasper uitkoos als zondebok. Hij stond er tenslotte op dat ik dit op een ludieke manier deed! Mijn straf voor hem was de bridge to bridge run samen met Vera te lopen in oktober. De beloning was voor Coos, Marc en Nicole die mij de hele vastenaovend omringd hebben met hun goede zorgen! Zij mochten de ochtend van de bridge to bridge bij ons komen genieten van een uitgebreid ontbijt-buffet. Met de Birdge to Bridge zijn we met een leuke delegatie Jasper en Vera wezen aanmoedigen!

Als je dan denkt dat ’t gedaan is voor dat jaar? Nee hoor! Traditie is dat de laatst verkozen Kapitein een leuk uitstapje organiseert voor de SOK. Toen ik Coos en Marcel per app vroeg of ze een beschikbaar waren voor een uitstapje met de SOK, reageerde Marcel: “geen flauwekul hè Marjon, gewoon zuipen.”. Haha, alsof ik een feestje organiseer zonder drank. Het werd een hele geslaagde dag bij de bierbrouwerij in Arcen en voor Marcel zijn verjaardag als verrassing met wat Boekaniers bij Sintermerte wat gaan drinken.

Tijdens de ontgroening van de schipbreukelingen heeft Jasper een woordje tot mij gericht en mij verrast met een prachtig persoonlijk geschenk: een geweldig mooi foto-boek van ’t hele Kapiteins-jaar, gemaakt door Nicole Engelen. Kippenvel-momentje en een mooie einde van een bewogen en onvergetelijk jaar.

Tot slot wil ik nog zeggen:
“Leef Boekaniers , ik bin gruets det ich veur ein jaor ugge Kapitein mocht zien
en ich bin blie det ich no eine van uch bin!!”

Kapitein Marjon I

Reacties zijn gesloten.